Ørnene

4 - 6 år.

På Ørnene ser vi på leken som en viktig byggestein for barna. Samspillet som oppstår i lek er avgjørende for deres utvikling og læring. Omsorg, danning, lek og læring i barnehagen former barnas holdninger, verdier, og tillit til seg selv og andre mennesker. Barna på Ørnene får grunnleggende og relevant kunnskap gjennom dagliglivets hendelser, i samvær, lek, og styrte aktiviteter. Vi ønsker å gi barna erfaringer rundt samspill og samarbeid, å kunne løse konflikter, jobbe sammen om ulike arbeidsoppgaver, bli uvenner og venner igjen.

Tur: Ørnene har fast turdag en dag i uken. Da drar hele avdelingen på tur, enten i skog, mark eller fjære med ulike mål for turen. Ørnene har også mulighet til å dra på lengre turer for å utforske det nærmiljøet har å tilby. Disse turene krever bruk av barnehagens «minibuss» pga. lange avstander.

Faglig aktivitet: På Ørnene deler vi ofte barnegruppen i to. Disse to gruppene kaller vi for fireårsgruppen og førskolegruppen. Fireårsgruppa jobber ofte med språkstimulerende oppgaver, mens førskolegruppa jobber med førskolerelaterte oppgaver. Ørneavdelingen har også en fast dag i uken som knyttes opp mot det å utforske egen skaperglede. Gjennom månedens tema får barna mulighet til å uttrykke seg ved bruk av ulike typer formingsmateriell. Ørnebarna har i tillegg til månedens tema også egne temauker i løpet av barnehageåret. Disse temaukene omfatter brannvern, førstehjelp og trafikkopplæring.
På toppen av det hele jobbes det hver dag for at barna skal ha en helsefremmende hverdag. Dette betyr at vi har fokus på psykososialt miljø, sunn mat og minst 90 minutter fysisk aktivitet i løpet av dagen.

Hvile: Ørnebarna tilbys 30 minutter hvile i løpet av barnehagehverdagen for at kropp og sinn skal kunne hente seg inn. Selv om barna ikke har behov for å sove er det viktig at barna får tilbud om hvile ettersom barnehagehverdagen kan være lang og krevende, for vi vet at det krever mye av en liten kropp å henge med på alle utviklingshopp!

Fjøs: Ørnene har fjøsvakt tre ganger i uken. Ørneavdelingen tar en større del i planting, høsting og produksjon på gården. I tillegg er de med på å selge egenproduserte varer på matmesse som arrangeres en gang i året i Lofothallen.