Griseknoen Gårdsbarnehage

Velkommen til Griseknoen Gårdsbarnehage!

Dette er Griseknoen Gårdsbarnehage

Griseknoen finner du i landlige omgivelser på Bolle. Barnehagen er privat og organisert som aksjeselskap. Barnehagen ble etablert i 2007 og eies av Ole Kenneth Bolle. Videre er barnehagen godkjent for 49 ekvivalenter og består av tre avdelinger. Spurvene 0-2 år, Kråkene 2-4 år, og Ørnene 4-6 år.

Tilknyttet barnehagen har vi fjøset. I fjøset har vi ulike typer dyr til ulik bruk. Fast hos oss er det alltid geiter som vi har med på tur, fjærkre vi samler egg fra, samt kanin og katt som vi koser og steller med. I sesong har vi i tillegg gris og sau som benyttes i slakt og tilbereding av mat, og på nabogården finnes det kyr som vi får besøke etter avtale. De eldste barna, fra de er 3 år tar del i fjøsstell, mens de yngste primært er på kosebesøk i fjøsen. Vi ønsker at barna skal lære forskjell på nyttedyr og husdyr, samt at barna skal utvikle respekt for og bli glad i dyr.

Året rundt følger vi gårdsdyrene våre, og de matvekster vi måtte ha. Vi har en stor potetåker og dyrker blant annet grønnsaker i grønnsakshagen og drivhuset vårt. I grønnsakshagen har vi også tilgang til ulike typer bær. Ettersom bærvekstene våre er liten av vekst er bærene kun til kos.

Uteområdet vårt er stort og varierende, og gir rom for barns fysiske utvikling. Vi er ofte på tur i nærområdet på turdagene våre. I fjæra har vi tilgang til gapahuk og i skogen står det en lavvo. I tillegg har barnehagen egen bil som benyttes til lengre turer.

Vi er stolte fagpersoner som krever mye av hverandre for at barna skal få mest mulig igjen for tiden hos oss. Hos oss skal alle oppleve et sunt, positivt, kreativt og utviklende miljø. Vi har lært mye- og har mye å lære. Vi, som barna er alltid i farta mot nye mål.

I Griseknoen ønsker vi at alle skal føle seg sett. Vi ønsker å vær en trygg plattform for både store og små hvor tillitt, omsorg og respekt overfor hverandre står sentralt. Det skal føles trygt og godt å være hos oss.